Waarom
zou u – ons uw videoproductie laten maken?
–
Omdat u niet zomaar een video, maar een goede video wilt hebben
Want pas op: het gaat er niet om wat u wilt zeggen; wel om wat uw kijker wil weten.
Het maken
van een goede, wervende (bedrijfs) video of commercial is echt wel
even heel wat anders dan wat plaatjes achter elkaar plakken,
met een muziekje eronder en een commentaarstem eroverheen.
Het gaat om effectieve communicatie. En in dat kader komen wij heel
wat wervend bedoelde video's tegen die allemaal in dezelfde
val trappen. Welke val dat is?
Vraagt
u zich bijvoorbeeld eens af:
Waarom slikt u paracetamol? Om van uw (hoofd)pijn af te komen!
Niet omdat
- de producent zo'n imposante Raad van Bestuur en zo'n mooie
organisatiestructuur heeft
- het met zulke fantastische machines wordt gemaakt
- het jaarverslag er zo mooi uitziet
- het uit
C8H9NO2 bestaat
- Harmon Northrop Morse het in 1878 voor het eerst synthetiseerde
- Josef von Mering het in 1893 voor het eerst
in de geneeskunde gebruikte
- de naam is afgeleid van de chemische naam: Para-acetylaminofenol.
En toch is het bovenstaande precies dat waarmee veel video's de mist
ingaan. Die laten vaak heel mooi zien hoe organisaties in elkaar zitten,
wat voor moois en spannends ze zoal bezitten, hoe ze zijn ontstaan
en gegroeid, wie wat doet, hoe hun producten zijn gemaakt of samengesteld
enzovoort, enzovoort.
Misschien interessant voor de organisatie zelf. Maar niet voor de klant-kijker!
Díé is alleen maar geïnteresseerd in het antwoord op de
vraag welk probleem de organisatie voor hem oplost; voor hem concreet van nut
is. En waarom die dat béter kan dan een ander. Want
anders gaat hij daar wel heen.
Dus: laat concreet zien wélke problemen
van de kijker u kunt oplossen. En waaróm u dat beter kunt dan
anderen!
Doe dat zo inhoudelijk mogelijk.
Kom dus bijvoorbeeld niet met het argument dat u kwaliteit levert.
Wij moeten de eerste video nog tegenkomen waarin een organisatie
zegt dat ze eigenlijk alleen maar rotzooi maken. Oftewel: dat argument
is nou niet echt onderscheidend; dat zegt iedereen. Wij ook :-)
En we weten het: het zo kort, bondig en concreet mogelijk aangeven
van unieke kwaliteiten is absoluut niet eenvoudig. Zéker
niet die unieke kwaliteiten van uw eigen organisatie. Want
daarvoor zit u er vaak te diep in. Maar wij helpen u er graag bij
:-)
Zo. Die fout maakt u dus niet (meer) :-)
Op de volgende pagina: u wilt uw video goed gemaakt hebben. Zo doen wij dat. |