CSS Image Button Css3Menu.com

Adopt, adept and improve (John Cleese in Monty Python)
  In deze site 
Zoekveld laden ...
KVPM videoproducties

Tips & trucs / FAQ – omdat wij u graag (verder) helpen


vraagtekenuitroepteken Dus: hebt u een vraag op ons terrein, waar hier geen tip voor is? Stel die dan hier. Of via Twitter.

Wij beantwoorden hem, zo mogelijk, graag. Gratis. Gewoon, omdat het kan, omdat wij dat leuk vinden en omdat wij nog steeds erg van ons vak houden. U krijgt in ieder geval een reactie. En wie weet wordt uw vraag hier wel een tip/truc. Mooi interactief, niet :-)


De inhoud van uw video

Hoe maakt u uw video (zakelijk) 'scorend'

Ga bij de voorbereiding van uw verhaal zoveel mogelijk uit van het probleem van uw kijker. Waar u de perfecte oplossing voor hebt.

Laat niet uw kijker bij uw oplossing zijn eigen probleem bedenken. Want dat doet hij niet, in praktijk.

Geef dus antwoord op de vraag wát u concreet voor uw kijker voor nut heeft/kan betekenen. En waarom u dat béter kan dan een ander. Want anders gaat uw kijker wel naar die ander.

Laat bijvoorbeeld niet – teveel – zien over hoe uw bedrijf in elkaar zit, wie er werken, hoe het is ontstaan, gegroeid enzovoort. Maar laat bijvoorbeeld wél tevreden klanten aan het woord.

Hier leest u er meer over.

Terug naar uw vorige klik Terug naar boven

Recht in de lens kijken – mag dat?

Eén van die onderwerpen waarover soms nogal wat onzin wordt verteld. Met name dat dat nooit mag. Recht in de cameralens kijken, dus.

Het hangt ervan af. Als u zich rechtstreeks tot de kijker – bijvoorbeeld uw (potentiële) klanten in uw webvideo – richt, kijkt u gewoon onbekommerd in de lens. Zoals bijvoorbeeld de journaal-nieuwslezer ook doet. Dat geeft u meteen ook het voordeel dat u eventueel een autocue kunt gebruiken. U vind er hier wat voorbeelden van. Gedraaid zonder autocue, overigens.

Ook wanneer u een zaal toespreekt is er niets mis mee om daarbij ook af te toe vrij kort in de lens te kijken. Art Langerer, PEC Zwolle-trainer, doet dat bijvoorbeeld regelmatig in zijn persconferenties (en krijgt daar zo af en toe dus wat onterechte kritiek op).

Niks mis mee, omdat daardoor de kijker het idee krijgt dat hij deel uitmaakt van wat er in de zaal gebeurt; dat hij er als het ware zelf in zit. Immers, mensen in de zaal kijkt u als spreker, als het goed is, ook met enige regelmaat aan. Daardoor ontstaat er een grotere betrokkenheid bij de kijker.

Hebt u daarentegen een direct gesprek met een ander – u wordt bijvoorbeeld geïnterviewd – dat kijkt u naar die ander. En dus niet in de lens. Zoals bijvoorbeeld in deze interviews bij VV Berkum.

Maar zelfs dát is niet altijd een wet van Meden en Perzen.

Soms kunt u zich ondanks de interviewer toch direct tot de kijker zelf wenden. Het was destijds een legendarische truc van Hans Wiegel, waarmee hij inderdaad de kijker rechtstreeks leek toe te spreken over wat hij voor de kijker persoonlijk van belang vond. In het jargon heet dat nog steeds 'een Wiegeltje'. Wij leggen u graag in een concrete situatie uit of en wanneer dit eventueel kan.

Terug naar uw vorige klik Terug naar boven

Hoe maakt u een video viraal (of viral, zo u wilt)

Charlie bit my fingerEerlijk gezegd: het is ons nog (?) niet gelukt. Een video te maken die miljoenen keren op YouTube is bekeken. Wij komen maximaal nauwelijks boven de 10.000 uit.

Niet zo verwonderlijk, als u nagaat dat op YouTube elke minuut zo'n 72 uur aan videomateriaal wordt geüpload.

Een virale video maak je dan ook niet zozeer, volgens ons. Die ontstaat. En de kans daarop is dus niet echt groot. Maar blijkbaar wel te beïnvloeden.

Kevin Allocca, trendsmanager bij YouTube, gaf in een lezing op TEDYouth drie redenen waarom een video viral wordt. Dus wie weet ...

Bij de foto: Charlie beet in een vinger. Alwéér! Wereldschokkend nieuws, natuurlijk ;-) Maar het haalt wel kijkcijfers waar ze bij SBS6 jaloers op zullen zijn. En de video is inmiddels (irritant) volbehangen met reclames. #kassa

Terug naar uw vorige klik Terug naar boven

Acteurs of eigen mensen

Wij werken het liefst zoveel mogelijk met uw eigen mensen. Immers: acteurs doen alsof. Uw mensen zijn écht.

Scheelt dus niet alleen (soms behoorlijk) in de kosten, maar het komt ook – terecht – authentieker bij de kijker over.

En ja, soms zijn uw mensen in het begin wat angstig voor een grote prof-camera. Maar wij zijn eigenlijk altijd goed in staat om die angst behoorlijk snel weg te nemen. Zodat ze ontspannen en authentiek in beeld komen.

Dat angst wegnemen is vaak trouwens niet meer dan een beetje de clown uithangen. Als ze ons niet al te serieus nemen vergeten ze de camera-angst ook meteen :-). Is ons eigenlijk in al die jaren maar één keer niet helemaal gelukt.

Terug naar uw vorige klik Terug naar boven

Bekende (hit)- of onbekende stockmuziek

Bekende muziek heeft een groot nadeel: de kijker gaat onbewust naar de muziek luisteren. In plaats van naar uw video kijken. Is onderzocht. Herkenbare muziek leidt dus af van de inhoud van uw video.

Dat probleem heeft u met onbekende stockmuziek niet.

Daarnaast is het vaak een hele – en dus langdurige – klus om auteursrechtelijk toestemming te krijgen voor het gebruik van een bekende 'deun'. Heb je bij stockmuziek geen last van.

Ook is de prijs van stockmuziek veel lager.

Het mooist is natuurlijk om de muziek speciaal te laten maken. Kunnen we uiteraard voor u regelen. Maar met een database van vele 10.000en composities komen we ook een heel eind.

Terug naar uw vorige klik Terug naar boven

Mist u een tip? Stel hem dan gerust als uw vraag.

Op de volgende pagina: onze (thans afwezige) vacatures en stageplaatsen.

Directe link naar onze PEC Zwolle video's. Onze laatste:
PEC Zwolle – FC Utrecht
Persconferentie; 01-12-2017

Voor uw gemak: een gratis service van ons.

Update service

Krijg meteen na plaatsing bericht over onze nieuwste (persconferentie)video van PEC Zwolle.

Belangrijk om vooraf te weten

Uw video moet laten zien wat de kijker van u wil weten: uw oplossing voor zijn probleem.

Meer hierover

Hét bewijs

dat snelle shotwisselingen niet altijd nodig zijn. Als het beeld maar boeit:

Uitparkeren. Hoe moeilijk kan het zijn :-) [4:02]

Terzijde

(Advertenties van partners)

bol.com Partner


Via deze link krijgt u (anoniem) uw code voor 15% korting bij

E-mail Nieuwsbrieven & E-mail Marketing met YMLP.com

(Versies: Gratis, Pro en Pro Plus.)



Alphamega Hosting

waar wij al jaren, bijzonder tevreden, onze website hosten.

© 1997 t/m © 2017 KVPM Videoproducties